Strona główna Blog Blog Platforma DIVID: Czy rejestracja jest dla Ciebie obowiązkowa? 

Platforma DIVID: Czy rejestracja jest dla Ciebie obowiązkowa? 

Jednorazowe produkty z tworzyw sztucznych to nieodłączny element współczesnej konsumpcji – opakowania na wynos, plastikowe kubki, foliowe torby czy chusteczki nawilżane towarzyszą nam każdego dnia. Choć ułatwiają życie, ich obecność w środowisku powoduje długofalowe szkody. Tego rodzaju odpady często trafiają na ulice, do parków, rzek i mórz, gdzie rozkładają się latami, obciążając nie tylko naturę, ale i budżety samorządów odpowiedzialnych za ich sprzątanie.

Aby przeciwdziałać temu zjawisku, Niemcy wprowadziły nową ustawę – Einwegkunststofffondsgesetz – która nakłada na producentów i importerów obowiązek finansowego udziału w kosztach usuwania i zagospodarowywania tych odpadów. Kluczowym elementem wdrażania tego prawa jest platforma DIVID – cyfrowy system rejestracji i raportowania jednorazowych produktów z tworzyw sztucznych.

Jeśli Twoja firma sprzedaje produkty jednorazowe klientom w Niemczech – bez względu na to, czy prowadzisz działalność lokalnie, czy eksportujesz towary z zagranicy – obowiązki związane z DIVID mogą dotyczyć również Ciebie. W tym artykule przedstawiamy, jak działa system DIVID, kto i w jakich terminach musi się zarejestrować oraz co dokładnie należy zgłaszać. To nie tylko kwestia zgodności z przepisami, ale również ważny krok w stronę odpowiedzialnego handlu i zrównoważonego podejścia do opakowań.

Czym jest platforma DIVID?

DIVID to oficjalna niemiecka platforma uruchomiona przez Umweltbundesamt (UBA – Federalna Agencja Środowiska). Służy do rejestracji producentów i importerów jednorazowych produktów z tworzyw sztucznych. System ten wprowadzono w związku z ustawą Einwegkunststofffondsgesetz (EWKFondsG), która obowiązuje od 1 stycznia 2024 roku.

Za pośrednictwem platformy DIVID firmy są zobowiązane do:

  • Rejestracji jako podmioty wprowadzające jednorazowe produkty z tworzyw sztucznych (SUP) na rynek niemiecki,
  • Klasyfikacji produktów, które podlegają opłacie (klasyfikacja określa czy Twój produkt jest jednorazowym produktem z tworzyw sztucznych, do którego typu produktu zgodnie z EWKFondsG należy przypisać jednorazowy produkt z tworzywa sztucznego oraz czy Twoja firma jest producentem w rozumieniu EWKFondsG?),
  • Rocznego składania raportów wprowadzonych ilości i rodzajów produktów, które wymagają zewnętrznego przeglądu oraz potwierdzenia uzyskanego od zarejestrowanego audytora,
  • Wnoszenia opłat do Einwegkunststofffonds, który pokrywa koszty usuwania śmieci z przestrzeni publicznych.

Brak złożenia raportu, złożenie go niepoprawnie, niekompletnie lub po terminie, jest wykroczeniem administracyjnym i może skutkować karą grzywny do dziesięciu tysięcy euro.

Kto jest objęty obowiązkiem rejestracji?

Obowiązek ten dotyczy producentów, którzy po raz pierwszy wprowadzają na rynek niemiecki jednorazowe produkty z tworzyw sztucznych na zasadach komercyjnych lub przedsiębiorca, który sprzedaje je bezpośrednio z zagranicy np. przez internet, prywatnym gospodarstwom domowym lub innym użytkownikom na terenie Niemiec. Należą do nich następujące produkty:

  • Kubki na napoje wraz z ich zamknięciami i pokrywkami oraz butelki plastikowe (o pojemności do 3 litrów),
  • Opakowania na żywność typu „to-go” (takie jak: tacki, pudełka),
  • Folie i opakowania z tworzyw sztucznych przeznaczone do bezpośredniego spożycia,
  • Lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego (<50 mikrometrów),
  • Wyroby tytoniowe z filtrami i filtrami przeznaczonymi do stosowania w połączeniu z wyrobami tytoniowymi,
  • Chusteczki nawilżane (np. kosmetyczne, higieniczne),
  • Balony.

Rejestracja obejmuje zarówno producentów krajowych, jak i zagranicznych, którzy sprzedają swoje produkty bezpośrednio konsumentom w Niemczech.
Podmioty zagraniczne, które nie mają siedziby w Niemczech, są zobowiązane do wyznaczenia upoważnionego pełnomocnika w Niemczech, który będzie odpowiedzialny za wypełnianie obowiązków wynikających z ustawy.

Opłaty i zobowiązania finansowe

Wysokość opłat zależy od ilości i rodzaju wprowadzanych produktów. Wysokość stawek reguluje rozporządzenie do ustawy EWKFondsG i może być rewidowane co trzy lata.

Ważne! Począwszy od 2025 roku, producenci mają obowiązek zgłoszenia ilości i rodzaju jednorazowych produktów z tworzyw sztucznych (SUP) wprowadzonych na rynek niemiecki w roku poprzednim do 15 maja każdego roku, a także uiszczać związane z tym opłaty.

W 2025 roku Federalna Agencja Środowiska (UBA) wyjątkowo, zrezygnowała z wymogu zewnętrznego audytu raportów. Dodatkowo, termin na ich złożenie przez producentów został przedłużony do 15 czerwca 2025 roku!

Nie strać szansy na skuteczną sprzedaż w Niemczech!

Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak zacząć sprzedaż online na rynku niemieckim — skorzystaj z naszej wiedzy, którą zebraliśmy w praktycznym eBooku: „10 kroków do rozpoczęcia sprzedaży online na rynku niemieckim”.
Zacznij mądrze, uniknij błędów i zbuduj sprzedaż od podstaw — z przewagą nad konkurencją.

Potrzebujesz wsparcia w zakresie rejestracji baterii na rynku niemieckim? Oferujemy takie usługi i chętnie pomożemy. Zapraszamy do kontaktu!

📧 kontakt@ecomplace.pl 

☎️ +48 577 410 744

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *